Ma simt urmarit de mai multa vreme de un sentiment fatidic de autodistrugere nationala si nu inteleg de ce. Eu nu sint fatalist. Si nici negativist nu sint. Prea tare :). Atunci, asteptindu-ma eu ca lumea din jurul meu sa fie la fel ca mine, pretentii absurde, stiu, ma simt agasat pina la enervare de media, de ceea ce eu am impresia ca vrea sa (imi/ne) inoculeze.

Asadar…mircea

Am vazut in urma cu ceva vreme  « Mircea », filmul lui Sergiu Nicolaescu. Mai bine spus am revazut, a treia sau a patra oara filmul si ca de fiecare data cind se intimpla asta am redescoperit in mine trairi noi vis-a-vis de mesajul lui. Sau corect spus, vis-a-vis de mesajul pe care l-am perceput eu :).

Prima data am vazut filmul in ‘89 la putin timp dupa ce aparuse si mi-a facut placere sa-l revad acum dupa atitia ani.  Imi plac filmele istorice, imi place mirosul i cinema. Sticla TV-ului miroase altfel iar de data asta a trebuit sa ma multumesc cu atit 🙂. Si… recunosc imi plac filmele istorice romanesti, am sentimentul ca o parte din gloria apusa a neamului inca se rasfringe asupra noastra, a celor din prezent. Imi dau o stare de bine. Ma ridica.

Da stiu, multi veti intreba care glorie sau care neam … V-as raspunde simplu, al meu. Al neamului meu. Nu stiu nimic despre « al vostru » dar despre « al meu » stiu si-mi place sa stiu si sint avid sa stiu si mai multe.

Revenind la film, cred ca se pune singur in categoria filmelor consumabile, fara prea multe pretentii. Doar pentru mine are o aura aparte, vorbeste despre neamul meu :). Conteaza mai putin daca in rolul principal este Russell Crowe sau Mell Gibson. De data asta cel putin. Ma astept sa mi se oglindeasca trecutul. Trecutul meu. N-astept stralucirea vreunui Oscar. Sint absolut convins ca strainii, francezi, englezi ,nemti sau italieni nu vad nimic in filmul asta, n-au ce. Pentru ei e un film ca oricare altul. Pentru multi de-ai nostrii insa e un film plin de greselei impardonabile, o tinguiere lamentabila…

Da, « Mircea » are scene inspirate din alte filme sau piese de teatru, moartea strajerului e leit- poleit « Vlaicu-Voda ». Da, asa e, nimeni nu poate spune daca Vladut, viitor Tepes, era sau nu atit de apropiat de Mircea Voda. Da, cu siguranta Mircea nu s-a dus in tabara inamica sa-si scape nepotul. Nici de-adevaratelea nu s-ar fi dus daca e sa ma intrebati pe mine. De ce ? Pai daca ar fi avut un nepot atit de prost incit sa ajunga acolo atunci sigur l-ar fi lasat sa si-o fure, selectia naturala isi va fi spus cuvintul. Daca insa prin jocul nefericit al sortii ar fi ajuns totusi prizonier la turci fara vina lui de tinc mucos tot nu s-ar fi dus personal sa-l scape pentru ca turcaletele n-ar fi ratat ocazia sa-l scurteze de cap. Ratiuni reci, militare. Scena pare aberanta. Totusi nu e. De ce ? Pentru ca e o metafora. E metafora neamului meu. Daca tot l-am pomenit pe Mell Gibbson mai devreme cu singuranta l-ati vazut in « The Patriot ». Fain film ! Asa-i ? S-a intrebat cineva daca Benjamin Martin chiar a existat? Si a avut patru baieti? Din care trei omoriti de acelasi om? S-a intrebat cineva daca intr-adevar George Washington a lasat atacul decisiv in batalia finala pe seama voluntarilor? S-a intrebat cineva daca Harry Burwell chiar a spus “damn that man, damn that man” cind uritul ala de colonel William Tavington a pornit cu cavaleria in urmarirea voluntarilor si asa au pierdut englezii America? Nu, nu s-a intrebat nimeni. Bineinteles ca nu s-a intrebat. De ce? Pentru ca era o metafora. Simplu. De obeservat insa similitudinea pina la confuzie dintre numele personajului pozitiv, Benjamin Martin si cel al lui … sa zicem Benjamin Franklin, similitudine absolut intimplatoare, sint absolut convins.

De ce atunci metafora « Mircea » nu se bucura de acelasi drept ? Acela de a fi considerat un act artistic, o metafora istorica si este considerat de multi ca o masluire ieftin-patriotarda a unui regizor-actor mai mult sau mai putin talentat. De ce nu acceptam, sub scuza neadevarului istoric, sa ne lasam educati de aceasta metafora ? Sint convins ca americanii se educa la propriu cu « The patriot » si altele asemeni. De ce atunci sintem atit de critici cu noi insine ? De ce acceptam ca normale si juste actiunile altora dar atunci cind aceleasi actiuni sint proiectate asupra noastra ele devin injuste si aberante ? De ce noi sintem atit de intransigenti cu orice legat de noi ca neam, ca devenire dar atit permisivi si deschisi cu orice vine dinafara legat de noi sau nu, de devenirea noastra sau a altora ? De ce noi sintem cei mai inversunati critici ai nostrii ? De ce « Mircea » e judecat dupa forma si nu dupa fond ? Prestatia artistica a actorilor… e liber sa-si de-a fiecare cu parerea. Nici din « The Patriot » n-am retinut prea multe fete, exceptind bineinteles pe Mell Gibson care e unul dintre preferatii mei.

Si-n “Scrisoarea a III-a” Eminescu incurca evenimentele, sint convins ca voit face asta la fel ca si Nicolaescu. Dar lui ii iertam asta si vedem doar ceea ce trebuie sa vedem, metafora. E adevarat si faptul ca Eminescu a avut sansa sa moara inainte de a-l fi citit noi cei din zilele de azi. Sau … ei… ia stati un pic, va intrebati care-i gresala ?

De ce nu ne acordam si noua aceleasi drepturi pe care tot noi le acordam altora ?

De ce nu avem incredere in ceea ce este bun in noi?

Asta imi aminteste de scena de final dintr-un alt urias film romanesc, « Inghititorul de sabii ». Mitica Popescu si Mircea Albulescu sint in acea scena cu zece clase deasupra oricarui Oscar. Da, stiu… niste ratati ar spune multi despre ei. Eu sint convins insa ca Voltaire ar fi scris cel putin o mie de pagini despre cei doi si ce s-a petrecut acolo.

Dar asta e, Mitica si Albulescu nu sint francezi iar Voltaire n-a fost roman… Scena insa e adevarul gol golut despre ce cred romanii despre romani.

Una peste alta « Mircea » ramine pentru mine o metafora frumoasa iar eu si neamul meu sintem egalii tuturor. Cel putin :).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s